Fasenvoetbal en Teamindex

Vanaf het voetbalseizoen 22/23 spelen ook alle O13 t/m O19 teams voor het eerst volgens de fasenvoetbal competitie. Dat is even wennen. Eerste herindeling heeft na de bekercompetitie plaatsgevonden en daarover zijn vragen gesteld. Waarom fasenvoetbal? Hoe komt KNVB tot herindeling? Waar kijken ze naar? Kunnen verenigingen om andere herindeling vragen?

Waarom fasenvoetbal?                                                                                                          Op basis van een uitgebreid onderzoek blijkt dat fasenvoetbal een positieve impact heeft op de juniorencompetities.

• Fasenvoetbal heeft een positief effect op de gelijkwaardigheid van de competities.
  • Fasenvoetbal heeft een positief effect op het verminderen van reisafstanden.
  • Junioren hechten veel waarde aan de gelijkwaardigheid van de competities, hierdoor wordt het spelplezier verhoogd.
  • Naast de wens om gelijkwaardige wedstrijden te spelen, hebben de junioren eveneens de wens om een iets langere reeks te spelen na de winterstop.
    (bron: KNVB, 2022)

Voor herindeling maakt KNVB gebruik van zgn. Teamindex. Zij kijken naar onderlinge uitslagen in een competitie. Uitslagen met kleine verschillen (1-0, 2-1) betekenen dat een team op het juiste niveau is ingedeeld. Uitslagen met grote verschillen kunnen leiden tot promotie/degradatie. Daarnaast heeft KNVB gekeken naar (historische) wedstrijdgegevens uit Sportlink. Kampioen worden betekent geen directe promotie meer.

Afgelopen dagen hebben we hierover met KNVB gesproken. Sommige herindelingen waren in onze ogen niet logisch. Wij zijn natuurlijk niet de enige vereniging die hier vragen over heeft gesteld. Binnenkort organiseert KNVB een bijeenkomen hierover en zullen wij als verenging zeker bij aanwezig zijn en verbetersuggesties aandragen.

Fasenvoebal met herindeling mede op basis van Teamindex moet nog verfijnd worden, maar zal niet verdwijnen. Herindelingsverzoeken van verenigingen worden niet gehonoreerd.

SC Deventer
Dino Zecic, wedstijdsecretariaat