Scheidsrechterscommissie

Jeugdscheidsrechters Sportclub Deventer is momenteel helaas onbezet

Introductie

Wellicht heb je het al opgemerkt: steeds meer jeugdwedstrijden worden door de jeugdscheidsrechters van Sportclub Deventer gefloten. Doorgaans levert het veel enthousiasme op als de jeugdscheidsrechters aan het werk zijn. Het is goed om te weten dat (1) onze fluiters allemaal een uitgebreide cursus hebben gevolgd en begeleid worden door de Jeugdscheidsrechterscommissie, (2) dat we regelmatig bij elkaar komen om spelregels en moeilijke situaties te oefenen, en (3) dat ook de KNVB graag ziet dat jeugdwedstrijden zo veel mogelijk door jeugdscheidsrechters worden gefloten. We hopen dit initiatief stap voor stap te bestendigen en verder uit te bouwen. In dit stuk geven we ons beleid aan zodat je weet wat je wel en niet van de jeugdscheidsrechters mag verwachten.

Jeugdscheidsrechterscommissie

Momenteel bestaat de Jeugdscheidsrechterscommissie uit: Linda van der Hulst en Bas van Gils. We zijn per E-mail bereikbaar op scheidsrechters@sportclubdeventer.nl. Je kan ons ook op de club aanspreken. Als de jeugdfluiters aan het werk zijn is altijd minstens één van ons aanwezig.

Aan het einde van het seizoen 2022-2023 is deze commissie toe aan nieuwe commissieleden om voort te zetten wat deze commissie heeft opgebouwd.

Doelstelling en aanpak

We werken met een kleine groep fanatieke jeugdscheidsrechters. Naast deze groep is er ook een kleine groep volwassenen die bijspringt wanneer dat nodig is. Elk jaar is er wel wat verloop, dus we zijn continue op zoek naar nieuwe aanwas. Het is onze doelstelling om alle wedstrijden van onder-11 en onder-12 door jeugdscheidsrechters te laten fluiten (wedstrijdvorm: 8 tegen 8). Voor zover mogelijk willen we ook de onder-13 wedstrijden laten fluiten door jeugdscheidsrechters (wedstrijdvorm: 11 tegen 11). Als de groep met fluiters gaat groeien (spelers van het eerste elftal/ van de JO19-teams) dan pakken we ook de teams onder 15 en ouder op.

Geen enkel team heeft ‘recht’ op een scheidsrechter. Onze groep is niet overweldigend groot, we doen ons best om aan alle verzoeken en behoeften te voorzien. Dat betekent ook dat je om een scheidsrechter kan vragen mocht je doordeweeks een inhaalwedstrijd moeten spelen en een scheidsrechter nodig hebben.

Om dit goed te laten verlopen zorgen we ervoor dat de jeugdfluiters goed opgeleid zijn. We hebben een basisopleiding voor het fluiten op van 6 tegen 6 en 8 tegen 8 wedstrijden. Jeugdfluiters die deze opleiding hebben gevolgd en flink ervaring hebben opgedaan kunnen eventueel doorstromen naar het fluiten van 11 tegen 11 wedstrijden. Daarvoor hebben we ook een opleiding ontwikkeld. We verzorgen daarnaast ook een aantal keren per jaar oefenavonden waarin we de spelregels en specifieke situaties met elkaar doorspreken.

Onze jeugdfluiters zijn vrijwilligers. Mocht je verbeterpunten willen aandragen, doe dat dan te allen tijde via de leden van de scheidsrechterscommissie. Complimenten kun je uiteraard altijd rechtstreeks overbrengen C

Spelregels

Gebleken is dat er nog wel eens verwarring is over een aantal speltechnische zaken. Hieronder vind je een aantal handreikingen:

• De spelregels voor 6 tegen 6, 8 tegen 8, en 11 tegen 11zijn van de KNVB-site te downloaden. Handig voor coaches, maar óók voor ouders. De volledige spelregels zijn ook online te vinden.
  • Er zijn ook korte filmpjes gemaakt over de spelregels:
  • Houd er rekening mee dat ook bij de jongste jeugd ‘gewoon’ een penalty kan worden gegeven.

Tot slot

Met onze jeugdscheidsrechters leveren we er een bijdrage aan dat teams en spelers kunnen genieten van een eerlijke pot voetbal. Mocht je ideeën hebben voor verbetering of mee willen helpen, laat het ons dan weten. We wensen iedereen een sportieve wedstrijd & seizoen toe.