Hij is de man die achter de schermen – en grotendeels vanuit huis – ervoor zorgt dat er iedere week wedstrijden gevoetbald worden. Dat iedereen een plek heeft. Maar Dino Zecic zwaait na dit seizoen af als wedstrijdsecretaris en zoekt dringend een opvolger. Liefst meerdere. Wat moet je voor deze vrijwilligersfunctie kunnen? En vooral: leuk vinden?

Voor veel van onze leden is het een vanzelfsprekendheid. Zaterdagochtend – of wanneer je dan ook speelt – even op het blaadje bij het raam van de kleedkamers spieken: op welk veld spelen we vandaag en welke kleedkamer is van ons?
Wat de meesten van ons waarschijnlijk niet weten, is dat één iemand binnen onze club er iedere week voor zorgt dat die wedstrijden gespeeld worden. En dat niet op één veld per ongeluk zeven potjes staan ingedeeld.
Die man is nu nog Dino Zecic, zelf vader van een zoon die bij Sportclub voetbalt. Hij doet dit werk al jaren. ,,Ik gok acht jaar, maar ik weet het eigenlijk niet eens precies meer. Al een hele tijd…” Dino vertelt met een grote grijns op zijn gezicht over zijn vrijwilligersklus. Eén die hem jarenlang veel voldoening gaf.
Bijvoorbeeld door al het contact met de trainers en leiders van teams. Hij kent ze bijna allemaal. ,,Het contact is vaak via de app. Dus als ik dan op de club loop en een trainer tegenkom, dan vraagt die: ‘Jij bent dus die Dino met wie ik altijd app’?” Datzelfde contact is er ook met de wedstrijdsecretarissen van andere clubs. ,,Die heb ik allemaal in mijn telefoon staan.”
Maar voor Dino komt het einde als wedstrijdsecretaris in zicht. ,,Ik voel niet meer dezelfde energie als eerder. Dan weet je: het is tijd om te stoppen.” Daar komt bij dat hij vindt dat meerdere mensen dit ‘systeem’ zouden moeten kennen. ,,Nu ik min of meer de enige ben, is het te kwetsbaar. Hoe zouden we het oplossen als ik door wat dan ook tijdelijk niks kan doen?”
Dat is de reden dat zowel de club als Dino zelf pleiten voor in ieder geval twee opvolgers. Zecic heeft al aangegeven volgend seizoen als overgangsseizoen te zien. ,,Ik ben bereid de opvolgers helemaal in te werken. Uiteraard mogen ze hun eigen methodes kiezen. Ik heb wel alle nummers paraat en ik heb ook het systeem van de KNVB onder knie.”
Dat systeem genaamd Sportlink, is van groot belang in dit werk. ,,Het maakt het veel eenvoudiger, je hoeft veel minder te puzzelen.” Zo kun je in dat programma velden vullen. En als zo’n veld vol is met wedstrijden, dan kan er niet nog een potje bij. ,,Sportlink houdt al rekening met de leeftijden en op welk formaat veld een team speelt. Als een veld vol is, kun je er geen wedstrijden meer heen ‘slepen’.”
De drukte zit ‘m voor Dino vooral vlak voor de seizoenstart en na het einde van een speelfase (dat zijn er ieder seizoen vier). ,,Dan ben ik echt wel anderhalve dag druk met het verdelen van de teams over de velden.”
Voor de rest valt de drukte mee. ,,Vroeger werden vaak wedstrijden vrij gemakzuchtig verplaatst, maar dat doen we nu eigenlijk alleen nog als het echt niet anders kan. Uitgangspunt is dat er gewoon gespeeld wordt.”
Dino heeft de club tijdens zijn taken groter zien worden. En dus zijn ‘puzzel’ ook. ,,Vooral na lockdowns van corona was het een uitdaging. Toen had je regelmatig complete teams ziek, ook bij tegenstanders. Nu draait alles weer als vanouds.”
Wat moet iemand kunnen om dit werk te doen? ,,Je moet wel van regelen houden, kunnen werken met deadlines en overweg kunnen met de computer. In mijn ‘echte’ baan ben ik daar ook mee bezig, dus dat scheelt. En je moet toch redelijk goed bereikbaar zijn, bijvoorbeeld als er een wedstrijd verplaatst moet worden. Ik heb zelf mijn app altijd aan. In het begin zal je even in moeten komen, maar daar help ik bij. Daarna gaat het vast vanzelf lopen.”
Interesse in deze functie? Mail naar: wedstrijdsecretariaat@sportclubdeventer.nl