Introductie Oefenstof Techniek

Hallo allemaal,

Ik ben er absoluut van overtuigd dat techniektraining elke speler beter maakt. Natuurlijk gaat het bij de ene speler makkelijker of sneller dan bij de ander, maar dat neemt niet weg dat door veel herhalen iedereen beter kan worden.

Kinderen beter laten worden is eigenlijk spelenderwijs stap voor stap progressie laten maken zonder dat ze het zelf in de gaten hebben, al is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Het is hoe dan ook aan te bevelen dat jullie de verschillende techniekvormen kennen, zoals kappen en draaien, schijnbewegingen, de aanname, het snel handelen etc.
Als je het zelf ook nog voor kan doen, is dat helemaal mooi. Nu snap ik dat bij Sportclub Deventer niet elke jeugdtrainer een dubbele schaar of een Cruyff-beweging in huis heeft. Maar met het aanreiken van wat techniekstof op papier kan ik misschien helpen.

In de bijlagen zitten een aantal fases die je in de techniektrainingen kunt gebruiken, uiteraard van makkelijk naar steeds moeilijker en sneller. In fase 1 begin je als beginnend voetballertje. Maar bij de hogere leeftijdscategorieën zijn er misschien al spelers bij ons die al in een hogere fase zitten, omdat ze al veel vaker op techniek hebben getraind of simpelweg zijn gezegend met een aangeboren techniek. Een extra aanrader van mijn kant: bekijk op YouTube eens de techniektrainingen van Wiel Coerver.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben, probeer in ieder geval bij elke training 15 tot 20 minuten aan techniek te doen. Misschien is dat voor de iets oudere jeugd wat minder, maar techniek bijhouden kan nooit kwaad. In de toekomst zullen we techniekfilmpjes op de Sportclub Deventer-trainersplatform plaatsen met uitgebreide techniekoefenstof. En mocht ik een keer wat voor moeten doen in een training bij jullie: spreek me erop aan of mail me. Nu gaat het me nog redelijk af, maar het duurt ongetwijfeld niet lang meer voordat ik tijdens een oefening alles afscheur…

Groet, Michel Boerebach (Met dank aan Peter van der Horst, Wiel Coever-trainer)

Klik hier direct door naar:

7 fases in techniekontwikkeling

Basistechnieken: Voorbereiden op balbescherming