In gesprek met: Marcel de Zwart

Hij heeft een oog voor voetbaltalent. Marcel de Zwart regelde vijf jaar lang zo’n beetje alles op sportief gebied – en meer dan dat – voor de senioren binnen Sportclub Deventer. Van de aanwas van nieuwe talenten, tot besprekingen met de hoofdcoach. Nu wil de vrijwilliger het stokje overdragen. Maar aan wie? Een interview met één van de bekendste gezichten binnen de club.

Met enige regelmaat is De Zwart langs het veld te vinden. Goed of slecht weer. Wat hij daar doet? Praten met de leiders en spelers van de seniorenteams. En vooral ook kijken. Kijken of er voetballers opvallen. Talenten die misschien in het eerste of het tweede – de twee selectieteams – mee kunnen draaien. ,,De hoofdcoach is met het eerste bezig, die heeft lang niet altijd tijd om zelf al die andere elftallen te volgen.”

Officieel heet zijn ‘functie’: technische commissie senioren. Functie tussen aanhalingstekens, want het is vrijwilligerswerk. De Zwart runt die commissie al jaren in zijn eentje. De club wil er straks minstens twee personen op zetten. Eén die zich bezighoudt met de selectieteams en één die zorgt dat de andere seniorenteams zich kunnen redden.

Want eerlijk is eerlijk: omdat De Zwart alleen is, is deze vrijwilligersfunctie een druk bestaan. ,,Drukker dan nodig is”, zegt hij zelf ook. ,,Ik doe er ook allemaal dingen bij, zoals het regelen van materiaal. Eigenlijk hebben we daar weer een andere commissie voor.”

Wat houdt de functie dan wel in? Degene die over de selectieteams gaat moet in ieder geval voetbal ‘know-how’ hebben. Moet talent zien. Moet met de hoofdcoach van het eerste kunnen overleggen. ,,Maar een trainersdiploma is zeker niet nodig.” Iemand die zelf heeft gevoetbald, is het meest ideaal. Het mag ook iemand van buiten de club zijn.

De commissie zorgt er voor dat de selectieteams de ruimte hebben om goed te kunnen trainen. Een goede plek op het veld, genoeg ballen, trainingspakken en ga zo maar door. Ook contact met bestuur en ledenadministratie en het beheer van het mailadres horen er bij. En het aanstellen van de hoofdcoach doet De Zwart en straks dus zijn opvolger. ,,Daar heb je trouwens standaard contracten voor, dus maak je daar geen zorgen over.”

De Zwart heeft zelf ingevoerd dat hij met alle nieuwe senioren een gesprekje heeft. ,,Kijken wat voor ervaring ze hebben en in welk elftal ze passen.” Daarna kijkt hij bij een training of iedereen op de juiste plek zit.

Voor de niet-selectieteams is De Zwart nu ook verantwoordelijk, maar dat zou dus een tweede commissielid moeten gaan doen. Het liefst heeft de club nog meer mensen in deze commissie. ,,De andere teams dan de selectieteam, dat is heel ander werk”, lacht De Zwart. Er zitten echte vrienden-elftallen tussen. ,,Bier-elftallen, wordt wel eens gezegd. De meesten bedruipen zichzelf.”

Maar ook zij moeten kunnen trainen en hebben materiaal nodig. En soms sluiten er nieuwe leden aan. Ook lastig: deze elftallen kampen nogal eens met afhakers, bijvoorbeeld tijdens wedstrijden. ,,Dan moet je er voor zorgen dat ze genoeg mensen hebben.”

Vrijwilligerswerk is op het lijf geschreven van De Zwart. Hij doet naast Sportclub Deventer nog veel meer. ,,Stilzitten is niks voor mij.” Zoals alle clubs in Nederland, is het ook voor SCD moeilijker geworden om vrijwilligers te vinden.

De Zwart, die vanaf de jaren zestig zelf bij SCD voetbalde, vindt het na vijf jaar wel welletjes. ,,Uiteraard wil ik mijn opvolgers met alle liefde helpen om een beetje in te komen”, zegt hij.

Heb je interesse om de technische commissie senioren aan te vullen? Voor de selectie-elftallen of juist de ‘vriendenteams’? Mail naar tcsenioren@sportclubdeventer.nl